Tjäna pengar på bloggen

Många som startar en blogg idag gör det med målet att tjäna pengar på sin blogg. För att kunna göra det måste man dock vara beredd på att lägga ner mycket tid och arbete på sin blogg – obetald tid och obetalt arbete, eftersom man till en början kommer att ha små eller inga möjligheter att tjäna pengar på bloggen. Innan man har en chans att göra det måste man ha byggt upp en läsarskara som är så pass stor att man har inflytande över en eller flera målgrupper som är attraktiva för annonsörer och företag.

Har man kommit så långt att man har ett stort antal läsare på bloggen finns det flera sätt att tjäna pengar på det man skriver. Ett av de vanligaste sätten idag är att man registrerar sin blogg i ett så kallat affiliate-nätverk. Det innebär att man i sina inlägg länkar till de företag som ingår i nätverket. Beroende på vilket avtal man har med nätverket kan man sedan få betalt exempelvis för antalet klickar på länken, antalet klick som leder till köp eller enligt andra parametrar. Det finns självklart inget som hindrar att man registrerar sig i ett affiliate-nätverk redan när man skapar sin blogg, men tills man har läsare kommer det inte att generera någon nämnvärd inkomst.

Ett annat alternativ är att skriva så kallade sponsrade inlägg. Förutsättningen för detta är att man har så pass många läsare, från en attraktiv målgrupp, att företag är intresserade av att ingå ett samarbete med en. Det samarbetet ser oftast ut så att bloggaren skriver ett inlägg om företagets produkt eller tjänst, i utbyte mot finansiell ersättning. Denna form av marknadsföring via bloggare har fått viss kritik, då det ofta är svårt för läsarna att avgöra vad som är bloggarens verkliga åsikter och vad som är sponsrat innehåll. Detta är inte bara skadligt för bloggaren, eftersom det sänker hens trovärdighet, utan kan faktiskt vara olagligt. Därför är det viktigt att man som bloggare är tydlig när företag har sponsrat en med pengar eller produkter. Om man vill behålla sin integritet bör man se till att samarbeta med företag vars produkter, tjänster och affärsmodell man tycker om och kan ställa sig bakom. Driver man en inredningsblogg kanske man till exempel kontaktas av en sängtillverkare för att skriva om kontinentalsängar, och om man själv tycker om kontinentalsängars uppbyggda modell i inredning och tycker de är sköna att sova i, har man en win-win-situation: man kan tjäna pengar på inlägget, samtidigt som man kan vara ärlig med sina läsare.

Många bloggare som har blivit kända genom sitt bloggande använder också detta kändisskap som en trampolin för att tjäna pengar på andra sätt, och kanske förverkliga saker de länge har velat göra, som att skapa klädkollektioner, att hålla föreläsningar, att agera programledare i tv eller att skriva för stora dagstidningar. Eftersom internetkändisen, eller influencern, som de har kommit att kallas, är de nya superkändisarna, finns egentligen ingen gräns för vad man kan göra när man väl har nått en viss nivå av inflytande.