Idag är det många som driver en blogg eller ett onlineföretag på heltid. För att ta din sajt flera kliv framåt finns det smarta verktyg som du kan använda. Genom att göra undersökningar och analysera dina resultat kommer du mycket lättare kunna ge dina kunder vad de verkligen efterfrågar. Det är också ett bra verktyg att använda för att göra medarbetarundersökningar.
Undersökningar och kampanjer
Det räcker inte att du har bra produkter och tjänster att sälja på din sajt. Du måste också kommunicera med dina besökare och kunder på rätt sätt. Både för att de ska hitta till dig, men också för att du ska förstå vilka produkter och tjänster som de verkligen efterfrågar. Som företagare är det lätt att bli hemmablind och missa viktiga detaljer. Det samma gäller om du har anställda eller har återkommande frilansare som du samarbetar med. Genom att använda ett enkelt men genialt undersökningsverktyg kommer du både förstå dina kunder och eventuella medarbetare bättre. Hos Ungapped hittar du både medarbetarundersökning och kampanjverktyg som gör det enkelt för dig som bloggare och företagare att lyckas med din sajt. De erbjuder också förfinade sms- och e-postkampanjer så att du kan nå rätt kundgrupp med rätt nyhet eller erbjudande.
Skapa din undersökning
Oavsett om du skapar en undersökning gentemot dina kunder eller medarbetare ska du först fråga dig vad du är ute efter. Du bör ha en tanke med din undersökning. Det kan vara att ta reda på om dina besökare tycker att sidan är lättnavigerad eller om de saknar en särskild produkt eller blogganalys. Ställ tydliga frågor, inte allmänna som “Vad tycker du om bloggen/webbshoppen?”. Gör också dina undersökningar kring områden som du verkligen arbetar med. Dina besökare, kunder eller medarbetare måste kunna se att deras svar har resulterat i förändring och förbättring. Du bör inte heller skicka ut för många undersökningar.
Analysera
En av grundstenarna för att lyckas på nätet är att kontinuerligt analysera ditt resultat. Med en genomtänkt undersökning har du ett bra underlag att analysera. Det är viktigt att du analyserar din sajt kontinuerligt; både undersökningar, kampanjer och dina nyhetsbrev.