Hon är den bloggerska som tog bloggandet till en helt ny nivå: Blondinbella. Eller som hon idag hellre vill bli kallad: Isabella Löwengrip. Få är det som inte känner igen hennes namn nuförtiden om man har rört sig ute i de sociala medierna. Redan 2005 startade hon sin blogg blondinbella.se där hon skrev om sitt liv under en pseudonym i början. Därefter började hon även lägga in bilder och skriva med en ganska hård ton vilket fick många att uppmärksamma henne. Det dröjde till 2008 innan gemene svensk fick upp ögonen för henne då hennes smygreklam började kritiseras av bland annat dåvarande språkröret för Miljöpartiet. Länge var det oklart hur Skatteverket skulle tyda om det var ett sponsrat inlägg eller inte. Det här ledde till en debatt om gåvor som hon fick, trots att hon inte ville ha, som Skatteverket menade att hon skulle skatta för. Idag har reglerna stramats åt.

Byggt upp sitt varumärke

Isabella Löwengrip är en av få bloggerskor som har lyckats konvertera sin enorma följarskala till en köpstark kundgrupp. Faktum är att hon idag tjänar enorma summor tack vare sitt bloggande. Idag ser hon nämligen sin blogg som en massiv PR-kanal för en köpstark kundgrupp som många PR-företag skulle drömma om att nå ut till. Genom att titta på hennes aktiebolag kan vi se att hon har lyckats mer än dubblera omsättningen sedan starten. Samma sak med vinsten. Det går onekligen bra och hon förklarar det med att hennes bolag och hennes PR-kampanjer har fått ökad uppmärksamhet i media och att hon själv har knutit an nya kontrakt och avtal under året. Hon gör detta samtidigt som hon har två barn och kämpar med sin mentala hälsa som går upp och ner. Hon vill med detta visa att kvinnor kan och att vi dessutom inte ska sky för att prata om vår mentala hälsa även om det på ytan (som i en blogg) kan te sig som att hon lever det perfekta livet.

Framtiden bådar gott

Isabella Löwengrip behöver förstås inte låna pengar med låg ränta då hon redan har en sån bra omsättning i hennes aktiebolag. Hennes senaste investering är i ett ägarkapital hos det svenska modeföretaget Stylein. Hon går in som ägare tillsammans med hennes affärspartner Pingis Hadenius. Hon har själv tidigare skrivit att hon bär deras kläder så det kommer antagligen bli ett bra PR-trick för henne. Blondinbella har dock blivit anmäld av Reklamombudsmannens opinionsnämnd (RON) två gånger; nu senast i juni 2017 för att ha gjort otillåten reklam för sitt klädmärke på Instagram. Nuförtiden är Blondinbellas bolagsinnehav bred vilket gör att hon sprider ut sina risker och har därmed flera olika inkomster. På så sätt kan hon våga ta risker, samtidigt som hon kan använda sig av synergier (som hon själv skriver i sin blogg) för att dra nytta av ett bolags kunskap och insikter i ett annat. Årsredovisningen pekar verkligen åt att hon gör rätt.

Author calle
Published
Categories Uncategorized
Views 238